Passionate People

Lifestyle inzichten, informatie en aantrekkelijke content


voor mensen met beperkte mobiliteit

Voor een workout naar de sportschool, in je rolstoel

in je rolstoel naar de sportschool

De apparaten in je lokale sportschool zullen hoogstwaarschijnlijk niet direct ingericht zijn op wat je als rolstoelgebruiker kent vanuit bijvoorbeeld het revalidatiecentrum of de fysiotherapie.

Echter, met advies van je zorgprofessional en aanwijzingen van de sportschool medewerkers, kun je met veel apparaten toch aan de slag. Workouts kunnen worden aangepast naar jouw individuele situatie. Veel apparaten kunnen zittend gebruikt worden. En de meeste zijn op de één of andere manier instelbaar.

Standaard workout aanbevelingen

Iedereen, tussen de 19 en 64 jaar, met een goede gezondheid wordt aangeraden minimaal 150 minuten per week te bewegen. Het maakt niet uit of je rolstoelgebruiker bent of niet, zolang je fysieke gesteldheid je niet hindert bij je activiteiten.

Als je de mogelijkheid hebt iedere dag te sporten, dan is 30 minuten per dag een goed doel. Het is tevens aan te raden om twee of meer dagen per week spierversterkende oefeningen te doen. Hierbij moet je gewichten gebruiken die zwaar genoeg zijn om je na een serie van 12 – 15 sets vermoeid te maken.

Oefeningen voor rolstoelgebruikers

Als gebruiker van een handbewogen rolstoel gebruik je je bovenlichaam en schouderspieren om je stoel voort te bewegen. Dit kan onbalans en overbelasting veroorzaken waardoor je sneller gevoelig bent voor blessures. Om dit tegen te gaan is het belangrijk om aan je rugspieren te werken. Oefeningen met een trekkende beweging, zoals een pull-up kunnen helpen.

Het is ook belangrijk de kleinere spieren rond de schouders en borst sterker te maken. Deze kunnen zwakker worden door inactiviteit. Resistance bands zijn goed om dit type oefeningen te doen en zij kunnen op verschillende manieren gebruikt worden.

Een sportschool kiezen

Voordat je lid wordt van een sportschool is het goed om rond de tafel te gaan met de directie van de sportschool. Je kunt dit bij verschillende scholen in je buurt doen om zo te bepalen welke sportschool het beste bij je past. Het delen van informatie over wat jij nodig hebt, kan je inzicht geven in hoeverre zij zich voor jou willen inspannen. Het ontmoeten van de instructeurs kan je ook een goed beeld geven over hoe welkom je bent en hoe behulpzaam de rest van het team lijkt te zijn.

Je moet ook letten op de toegankelijkheid van het gebouw. Zelfs als apparaten aangepast kunnen worden, is het niet handig als je niet door de deur kunt of gemakkelijk kunt rondrijden. Rij door de ruimte en bepaal of er genoeg ruimte tussen de apparaten zit om in je stoel te manoeuvreren.

Neem iemand mee

Als je voor het eerst naar de sportschool gaat, is het handig om een vriend of zorgverlener mee te nemen. Iemand hebben om je zo’n eerste keer te helpen bij het instellen en gebruiken van de apparatuur is een aanrader. Sommige apparaten zijn klaar voor gebruik, voor andere is bijvoorbeeld eerst een transfer nodig. Je vriend kan je daar bij helpen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een vriend mee nemen als workout partner in plaats van als helper. Die kan je dan helpen als het nodig is, maar gaat vooral mee voor de gezelligheid.

Het huis uit gaan

Eén van de minder voor de hand liggende voordelen van naar de sportschool gaan, is dat het je buitenshuis brengt. Lichamelijke oefening is belangrijk, maar je psychische gezondheid stimuleren is minstens zo noodzakelijk. Je kunt ervoor kiezen om thuis oefeningen te doen en je kunt er ook een echte workout van maken met bijvoorbeeld gewichten en een resistance band, maar dan mis je het sociale aspect van de sportschool.

De sportschool zal ook apparaten hebben die je thuis niet kunt gebruiken en daarnaast biedt het je de kans om anderen te ontmoeten. Of je nou praat met een trainingsmaatje of tips krijgt van de sportschool instructeurs, deze sociale ontmoetingen kunnen ook je algehele gezondheid verbeteren.

Schrijver: Annie Beth Donahue is professioneel schrijver met een focus op gezondheid en beperkingen. www.anniebethdonahue.com.